160.000 m² met shopping, ontspanning, media en business
Als multifunctioneel complex dat retail, leisure, cultuur, media en economische activiteiten combineert, is Médiacité erin geslaagd om van de oude Luikse Longdoz wijk, een nieuwe aantrekkingspool te maken, die meer dan 5 miljoen klanten en bezoekers per jaar aantrekt . Opgetrokken op een braakliggend industrieel terrein van meer dan 6,5 hectaren (160.000 m² totale oppervlakte waarvan bijna 45 313 m² GLA) is Médiacité verankerd rond een winkelcentrum, dat zich uitstrekt over 2 verdiepingen, en een media cluster waarin Pôle Image de Liège (studio’s) en Media Rives, de nieuwe variété studio’s van de RTBF zijn ondergebracht.
In het winkel- en vrijetijdscentrum (een schaatsbaan en een bioscoop met 6 zalen) bevinden zich 124 winkels. www.mediacite.be
Een duurzaam project
In de voorhoede van de technologie en met de bedoeling een antwoord te bieden op de uitdagingen van duurzame ontwikkeling (beperking van de uitstoot van broeikasgassen en CO2, energiebesparing, groene daken, enz.) is Médiacité het eerste BREEAM gecertificeerd gebouw in België. Het is ook het eerste winkelcentrum in Europa dat werd gecertificeerd – met de vermelding “Very Good” – gebaseerd op het nieuwe protocol ‘BREEAM Retail 2008’, een protocol dat speciaal ontwikkeld werd voor de milieubeoordeling van winkelcentra.
Een prestigieuse architecturale handtekening
Om een antwoord te bieden op het prachtige station van Guillemins (ontworpen door de Catalaanse architect Santiago Calatrava) dat gelegen is op de as van Médiacité, was het belangrijk een sterke architecturale geste te stellen. Op basis van een plattegrond en een schets ontworpen door de architectenbureaus van Chapman Taylor (UK) en RTKL (USA), werd het ontwerp van de gebouwen en van openbare ruimtes toevertrouwd aan de beroemde architect en ontwerper Ron Arad die in deze taak begeleid werd door het Belgische architectenbureau Jaspers-Eyers en door Wilhelm & Co Design.
Internationale onderscheidingen
Médiacité wordt beschouwd als een Europees model voor retail-ruimte en ontving talrijke internationale prijzen: 2 awards van de BLRW (New centre and sustainability) ; de prijs voor “de renovatie van het jaar van een winkelcentrum” tijdens de RLI Awards (2011); nominatie op het World Architecture Festival (2010), en nominatie voor de ICSC European Awards 2011. Het Médiacité concept geniet ook van een uitzonderlijk aanzien in het Centre Pompidou (Parijs), het MOMA (New York) en het Barbican centrum (Londen).
Inhuldiging: oktober 2009

Kerncijfers
Totale oppervlakte | 6,5 ha – 160.000 m² |
Bezoekers per jaar | 5,3 miljoen het 1ste jaar, momenteel 15% meer per jaar |
Bezettingsgraad | 95% op het moment van de opening, momenteel 97,1% |
GLA | 45.313 m² (Delhaize inbegrepen) |
Handel | 124 winkels op 2 niveaus |
Belangrijkste winkels | Primark, Saturn, supermarkt Delhaize, H&M |
Parking | 2.210 plaatsen |
Openbaar vervoer | 700 bussen per dag |
Vrije tijd | 1 bioscoopcomplex (6 zalen), Pôle Image van 25 000m², Média Rives (studio’s en kantoren van de RTBF), een Olympische schaatsbaan gebouwd door de Stad Luik |
Uitbreiding (GLA) | – Bioscoop: 7.500 m² – Schaatsbaan: 6.000 m² |
Kleding | 3.400 m² |
TOTAL GLA | 59.400 m² |