Sectorvergadering in Barcelona

Sectorvergadering in Barcelona

De Catalaanse hoofdstad is altijd een interessante bestemming – en nog net dat tikkeltje meer op 10 en 11 april 2019. Tijdens die tweedaagse heette ICSC zijn gasten welkom op de Europese conferentie en tentoonstelling. Het motto van het evenement was “Ruimte, plaats en de toekomst van retail”.

Er werden verschillende attracties aangeboden in Barcelona, waar ICSC een vernieuw(en)de Europese conferentie en tentoonstelling organiseerde op woensdag 10 en donderdag 11 april 2019 in het Fairmont Rey Juan Carlos I Hotel.

Het nieuwe evenement combineerde de alom geprezen Europese conferentie met een innovatieve presentatie en tentoonstelling. Het conferentieprogramma staat bekend om zijn rijke, gevarieerde inhoud, voorgesteld door de meest doorgewinterde opinieleiders uit de retailsector en daarbuiten. Enkele keynote speakers dit jaar waren Christophe Cuvillier, CEO van de groep Unibail-Rodamco-Westfield, Jonas Kjellberg, veelvoudig ondernemer en medeoprichter van Skype, en David Delgado, visueel strateeg van NASA.

Het overkoepelende thema van het evenement – “Ruimte, plaats en de toekomst van retail” – verkende de ontwrichtende krachten die de retailsector vandaag en morgen hervormen en doen evolueren. ICSC verwelkomde meer dan 800 afgevaardigden uit 39 landen. Zij vertegenwoordigden meer dan 1.600 winkelcentra en ruim 44.000 m² verhuurbaar vloeroppervlak (VVO). Het was een onmisbare kans voor de retailvastgoedprofessionals om te netwerken, nieuwe inzichten te verwerven en hun recentste en beste projecten in de kijker te zetten.

Uitdagingen in de retailsector

Op de eerste dag van de conferentie werd om 13.15 uur een heel controversieel onderwerp besproken. Bill Kistler, Executive Vice President & Managing Director – EMEA van ICSC, en Peter Wilhelm, Europees voorzitter van ICSC, stelden de vraag, “Armageddon of renaissance?”. Peter praatte heel helder over de uitdagingen in de retailsector. E-commerce is niet de vijand, maar neemt wel een hap uit de traditionele retailmarkt. Hij vermeldde dat de concurrentie niet eerlijk was omdat spelers in de e-commerce geen belastingen of huur moeten betalen zoals traditionele kleinhandelaars. Naar een andere uitdaging verwees hij als “ecopopulisme” – het vermogen van een piepkleine minderheid om belangrijke ontwikkelingen tot stilstand te brengen met bezwaren.

Bill weerlegde dat en verwees naar de kansen, het vermogen van retail om beter te presteren, om harder samen te werken aan de transformatie. Hij beschouwde verenigingen zoals ICSC cruciaal voor die samenwerking, vooral in deze wereld van “America First,” een wereld waar grenzen opnieuw worden opgetrokken. De kernboodschap was dat de retailsector niet op sterven na dood is, maar wel een hergeboorte ondergaat. We moeten ons er allemaal achter scharen en kosten noch moeite sparen als we relevant willen blijven.

 

 

Reeks specifieke outletsessies

 

Andere opvallende sessies waren “Show me the Money! – Waar zit het geld en hoe trek ik het aan?”, een discussie tussen online retailers over datgene waarnaar ze op zoek zijn in de fysieke wereld en “What’s in Store? – Unieke inzichten over snel veranderende retailstrategieën”, waarin gekeken werd wat een echte “fygitale” strategie inhoudt. De conferentie bood ook een reeks specifieke outletsessies en intiemere sessies aan, die laatste onder de noemer smalltalk en workshops. Afgevaardigden kregen er de kans om dieper in te gaan op bepaalde onderwerpen, zoals slimme steden en klantenbinding. De winnaars van de ICSC European Awards 2019 werden aangekondigd op de eerste dag van de Europese conferentie en tentoonstelling om de meest opvallende nieuwe, opgefriste en gevestigde retailplekken in Europa te vieren.

Er werden ook retailstudierondleidingen georganiseerd voor de afgevaardigden, met bezoeken aan La Maquinista, Diagonal Mar, Les Glòries en Arenas de Barcelona. Dat was een kans om de levendige retailmarkt van de Catalaanse hoofdstad te verkennen. Een splinternieuwe samenwerking tussen Bompas & Parr en Gensler, die de handen ineengeslagen hebben om “The Purpose of Place” te creëren, voegde een ervaringselement toe aan de Europese conferentie en tentoonstelling. De vijf interactieve kiosken aan de ingang lieten zien hoe fantastische plekken krachtige emoties kunnen opwekken door de vijf zintuigen (ruiken, zien, horen, voelen en proeven) aan te spreken.

Back to Top