De Wilhelm & Co Groep sluit een partnership af met CBRE Global Investors met betrekking tot het shopping center Médiacité in Luik

De Wilhelm & Co Groep sluit een partnership af met CBRE Global Investors met betrekking tot het shopping center Médiacité in Luik

De Wilhelm & Co Groep kondigt aan dat het een partnership heeft afgesloten met een fonds beheerd door CBRE Global Investors op basis waarvan deze laatste een meerderheidsparticipatie zal aanhouden in het shopping center Médiacité gelegen in Luik. De vennootschappen Gesmall en Gespark (50% Mypark groep), deel van de Wilhelm & Co Groep, behouden het beheer van het shopping center en de parkings.

Ter herinnering

Het shopping center Médiacité, ontworpen en gerealiseerd door de Wilhelm & Co Groep, opende zijn deuren in oktober 2009. Het bestaat uit 41.500 m² GLA (verhuurbare oppervlakte) en omvat 114 merken, verschillende cafés en restaurants, alsook een Olympische schaatsbaan (gebouwd door de Stad Luik). Aansluitend aan het shopping center, ligt op de Médiacité site ook de grootste productiestudio van de RTBF voor entertainment programma’s waar iconische uitzendingen zoals “The Voice” of de avond van “Cap48” zijn gerealiseerd.

Internationale erkenning

Médiacité is geboren vanuit een gewaagde gok: de aantrekkelijkheid van een winkel- en ontspanningscentrum creëren door zowel het innoverende karakter van de architectuur van het gebouw als de kwaliteit van de merken die er aanwezig zijn. Nog voor de voltooiing van de werken, heeft Médiacité, dat architecturale creativiteit en technologische hoogstand verenigt, de eer gehad om in de grootste musea ter wereld te zijn tentoongesteld. De maquette is vertoond in het Centre Pompidou in Parijs, het Museum van Moderne Kunst (MOMA) van New York en het Barbican Center in Londen in het kader van de tentoonstellingen gewijd aan zijn ontwerper, de architect-designer Ron Arad.

Na deze erkenning vanuit de culturele sector zijn de hoogste professionele trofeeën gevolgd: een van de 5 « Worlds Best of the Best Nomination » uitgereikt door de International Council of Shopping Centers ( ICSC) in 2012, nadat Médiacité reeds de prijs van het beste Europese shopping centrum in zijn categorie had gekregen van ICSC Europe in 2011, alsook verschillende andere erkenningen (BLSC, RLI, etc).

Médiacité heeft ook naam gemaakt als pionier op milieuvlak : doordat het gebouw het certificaat van de norm BREEAM RETAIL heeft verkregen, heeft de Wilhelm & Co Groep het gebruik van de BREEAM norm in België (eerste gebouw opgericht onder deze norm) en van de BREEAM RETAIL norm in Europa (eerste Europese certificatie onder deze norm) geïntroduceerd.

Tenslotte is Médiacité ook het voorbeeld van een perfecte samenwerking tussen een privéspeler en een gemeente. De Wilhelm & Co Groep zou dit ambitieuze project nooit hebben kunnen realiseren zonder de open geest, ondersteuning en beslissings- en handelingssnelheid van de instanties van de Stad Luik. Zij is hen daarvoor eeuwig dankbaar.

Een ontegensprekelijk commercieel succes

Sinds zijn opening in oktober 2009, heeft Médiacité meer dan 50 miljoen bezoekers ontvangen en een marktgebied aangeboden dat alle verwachtingen ruim heeft overtroffen. De verklaring van dit succes: dit “radicaal verschillende” shopping center heeft merken verleid die op het hoogtepunt van de financiële crisis (Médiacité heeft zijn deuren geopend in 2009) de gok hebben gewaagd om zich er met overtuiging te vestigen. Op kop van deze merken: Primark, de eerste en nog steeds de met veel voorsprong grootste Primark van België die bezoekers aantrekt binnen een straal van meer dan 120 km, waarmee Primark Médiacité aan de Europese top van het merk staat.

Na 7 jaar uitbating, heeft Médiacité zijn kruissnelheid bereikt en bevindt Médiacité zich in de top 3 van meest bezochte shopping centers in België. De locomotiefhuurders van het centrum hebben dit jaar belangrijke uitbreidingen van hun winkels geopend (Primark +60% en H&M +50%). Bovendien zijn de belangrijkste begeerde merken die nog niet aanwezig zijn in Médiacité aangekondigd voor 2017.

Duizenden jobs gecreëerd

Last but not least, de Wilhelm & Co Groep is er trots op 1200 directe jobs en nog eens zoveel indirecte jobs te hebben gecreëerd in Luik.

Het moment om de meerderheid in de eigendom over te dragen

Geheel in lijn met haar pioniers’ strategie om de buitengewone projecten die zij in eigen beheer ontwikkelt tot ze hun kruissnelheid bereiken, was het ogenblik voor Wilhelm & Co aangebroken om de meerderheid in de eigendom van Médiacité over te dragen aan een partner met dezelfde visie als zijzelf. Zoals ruimschoots belicht in de pers was het zoeken van deze partner geen eenvoudige zaak.

De transactie met CBRE Global Investors vormt – met een partner die het ideale profiel heeft – voor de Wilhelm & Co Groep dus het sluitstuk van een strategie die zij heeft weten op te leggen tegen alle stromen in.

CBRE Global Investors heeft een sterke reputatie op het gebied van Belgische shopping centra; één van haar fondsen bezat tot voor kort één van de meest prestigieuze portefeuilles in de sector. In de loop van de onderhandelingen hebben de nieuwe partners elkaar leren kennen en de complementariteit van hun wederzijdse expertises erkend.

Op het moment dat Médiacité deze nieuwe etappe in haar bestaan aanvat, zien de Wilhelm & Co teams zich beloond voor hun werk met een erkenning van een buitengewoon symbolische waarde voor een vastgoedpromotor. In het kader van haar serie « Architectuur », gewijd aan de meest markante architecturale realisaties in de wereld, heeft televisiezender ARTE zopas een film afgewerkt over Médiacité. Elke film gaat over een gebouw geselecteerd op basis van zijn voorbeeldfunctie of rol van mijlpaal die het heeft gespeeld of speelt in de geschiedenis van de architectuur.

Op het moment van het sluiten van de transactie heeft Peter Wilhelm, CEO van Wilhelm & Co, verklaard:

Wij zijn verheugd om een partnership te sluiten met CBRE Global Investors met betrekking tot een toonaangevend actief, waarin onze teams gedurende meer dan 10 jaar enorm hebben geïnvesteerd. De zoektocht naar een ideale meerderheidspartner was geen eenvoudige zaak. CBRE Global Investors is een erkende hoofdspeler in de sector van shopping centra in België. De wijze waarop zij op enkele jaren tijd een portefeuille met enkele van de belangrijkste shopping centra van het land heeft uitgebouwd, alvorens deze enkele maanden geleden van de hand te doen, heeft ieders bewondering opgewekt.

Wij verheugen ons, voor onze groep, onze teams, maar evenzeer voor alle trouwe klanten en handelaars van Médiacité, met de komst van een zeer ervaren en bekwame meerderheidspartner, met wie wij eenzelfde strategische visie delen en die ons haar vertrouwen schenkt zodat onze vennootschappen Gesmall en Gespark (50% van de Mypark groep) het beheer van het shopping center en de parkings van Médiacité kunnen verderzetten.

Back to Top